Trzecia rocznica Pruszkowskiego Roweru Miejskiego

Trzecia rocznica Pruszkowskiego Roweru Miejskiego

04/09/20

5,5 tysięcy zarejestrowanych użytkowników i 70,8 tysięcy wypożyczeń – trzy lata temu publiczne wypożyczalnie roweru miejskiego pojawiły się w Pruszkowie.

Pruszkowski Rower Miejski został uruchomiony przez firmę Nextbike Polska 4 września 2017 roku. Początkowo użytkownicy mieli do dyspozycji 5 stacji i 40 rowerów, obecnie na rowerowej mapie znajduje się 15 punktów wypożyczeń i dostępne są 122 jednoślady.

Od momentu inauguracji inwestycji w systemie zarejestrowało się 5 500 osób, a rowery wypożyczano 70 800 razy. Bieżący sezon, mimo iż rozpoczęty w związku z sytuacją związaną z COVID dopiero 6 maja, przyniósł do końca wakacji 22 900 wynajmów i prawie 1 tys. nowych rejestracji.

 Właśnie trwa czwarty sezon Pruszkowskiego Roweru Miejskiego. Epidemia Covid-19 sprawiła, że jest to wyjątkowy czas również dla użytkowników rowerów miejskich. Cieszy mnie jednak fakt, że pomimo wielu niewiadomych i trudnych decyzji przed którymi stanęliśmy na początku tego sezonu, udało się sezon rozpocząć i mieszkańcy Pruszkowa mogą również w tym roku korzystać z rowerów. System Pruszkowskiego Roweru Miejskiego cieszy się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców naszego miasta, dlatego myślimy o jego rozwoju i mam nadzieję, że w przyszłości będziemy mieli na terenie Pruszkowa jeszcze więcej stacji i rowerów —  Paweł Makuch, Prezydent Miasta Pruszkowa.

Najbardziej aktywny użytkownik systemu ma na swoim koncie 346 przejazdów. Średni czas jednego wypożyczenia na przestrzeni funkcjonowania systemu rowerowego w Pruszkowie to 30 minut. Rower wykorzystywany jest najczęściej w godzinach 16.00-18.00, czyli w godzinach szczytu związanych z powrotami z pracy kiedy mamy ok, 19% wszystkich wypożyczeń. W godzinach porannych 6.00-9.00 notujemy natomiast ponad 10% dziennej ilości przejazdów.

— Pruszków to dobry przykład sukcesu wdrożenia systemu rowerowego w mieście średniej wielkości. Od wdrożenia programu pilotażowego trzykrotnie powiększyła się liczba stacji i rowerów. Nie trzeba było wiele czasu, by publiczne jednoślady na dobre wpisały się w krajobraz miasta. — mówi Tomasz Wojtkiewicz, Prezes Zarządu Nextbike Polska (który powrócił po 2 latach do firmy). — Pruszków to również pierwsze miasto, w którym od samego początku prywatny sponsor – MLP Group – angażował się w rozwój publicznego systemu rowerów i zakupił dwie stacje (MLP Pruszków I oraz MLP Pruszków II) przy swoich obiektach. Mogą z nich korzystać zarówno pracownicy firmy w codziennych dojazdach do pracy i z pracy, jak i mieszkańcy miasta.

Pruszkowski system rowerowy to jeden z 10 systemów działających w województwie mazowieckim. Jest w pełni kompatybilny z warszawskim Veturilo. Oznacza to, że wypożyczone w Pruszkowie rowery można oddać na stacji w Warszawie i odwrotnie – wybrać się na przejażdżkę z Warszawy do Pruszkowa i na miejscu oddać rower. Użytkownicy PRM mogą bez potrzeby dodatkowej rejestracji korzystać z rowerów Veturilo w Warszawie i w każdym innym mieście w Polsce i na świecie, gdzie funkcjonują systemy samoobsługowych wypożyczalni rowerów publicznych, zarządzanych przez Nextbike.

Najpopularniejsze stacje PRM pod względem wynajmów i zwrotów w bieżącym sezonie to:

– Plantowa:16%
– PKP: 14%
– Park Sokoła: 12%

Najpopularniejsze trasy pokonywane przez użytkowników:

– PKP do Plantowa: 5,6%
– Plantowa do PKP:  5,5%
– Robotnicza do Parking Waryńskiego:4,1%

Z Pruszkowskiego Roweru Miejskiego można korzystać do końca listopada.