To już dwa lata od chwili, gdy w Zielonej Górze jako pierwszym mieście w woj. lubuskim, pojawił się profesjonalny system rowerowych wypożyczalni. Odkąd wystartował Zielonogórski Rower Miejski, do grona użytkowników zapisało się ponad 33 tysiące osób, które dokonały prawie 633 tys. wypożyczeń.
Mieszkańcy rozpoczęli korzystanie z systemu od 21 sierpnia 2018. W momencie uruchomienia samoobsługowej wypożyczalni rowerów dostępnych było 360 jednośladów w 36 stacjach. Obecnie – po zeszłorocznej rozbudowie – jest już 400 rowerów w 40 punktach w mieście. W skład zielonogórskiego systemu wchodzą rowery standardowe, tandemy i rowery familijne typu cargo.
W systemie ZRM jest już zarejestrowanych ponad 33,2 tys. użytkowników. Mimo wyłączenia rowerów wiosną w związku z rządowym rozporządzeniem ws. wystąpienia stanu epidemii, warto podkreślić, że od momentu zniesienia zakazu, rowery publiczne bardzo szybko wracają do łask użytkowników. W tym roku po raz pierwszy w historii w wakacyjnym miesiącu lipcu zanotowano w systemie więcej wypożyczeń niż w czerwcu i to o aż 60%, gdy dotychczas do czerwiec był zawsze miesiącem z wyższą frekwencją. Pokazuje to, że użytkownicy bardzo szybko i bardzo chętnie wracają do korzystania z rowerów publicznych.
— Przewartościowanie potrzeb w czasie pandemii poniekąd wymusiło zmianę naszych codziennych nawyków. Teraz bezpieczeństwo stało się priorytetem. I to we wszystkich dziedzinach naszego życia. Zauważamy, że pandemia wywróciła także transport do góry nogami. Śmiało możemy stwierdzić, że rower już nie jest tylko uzupełnieniem komunikacji publicznej, ale coraz częściej jest jedynym środkiem transportu. Zielonogórzanie z roweru miejskiego korzystają już 2 lata i co ważne ten system sprawdza się w codziennej komunikacji. Widzimy, że mieszkańcy chętnie korzystają z Zielonogórskiego Roweru Miejskiego. To cieszy i mobilizuje do działania. — Janusz Kubicki, Prezydent Miasta Zielona Góra.
Tylko w tym roku rowery wypożyczono ponad 86,9 tysięcy razy. Łącznie w ciągu dwóch lat działania wypożyczalni użytkownicy skorzystali z jednośladów blisko 632,8 tysięcy razy. Użytkownik – rekordzista ma na koncie 442 wypożyczenia.
Średni czas wypożyczenia roweru na przestrzeni dwóch lat to 13 minut i 58 sekund. Dane pokazują, że użytkownicy najczęściej korzystają z systemu między godz. 15.00 a 16.00, w tym czasie realizują blisko 10 proc. wypożyczeń.
— Jesteśmy zadowoleni z tych wyników. Zielona Góra to kolejne miasto, które pokazuje, że pełnowymiarowy, wygodny dla mieszkańców system roweru miejskiego znajduje uznanie użytkowników i sprawdza się w codziennej komunikacji. Przez dwa lata rower publiczny wrósł w krajobraz miasta i – co pokazują statystyki – staje się coraz częściej urządzeniem pierwszej miejskiej potrzeby. Nawet w okresie rządowego zakazu korzystania z miejskich wypożyczalni ludzie rejestrowali się w naszych systemach, co oznacza, że zapotrzebowanie na dostarczane przez Nextbike Polska rozwiązania nie słabnie i nowe osoby sięgają po rower publiczny. — podsumowuje Tomasz Wojtkiewicz, nowy Prezes Zarządu Nextbike Polska (który powrócił po 2 latach do firmy).
W bieżącym sezonie operator systemu, Nextbike Polska odnotował najwięcej wypożyczeń 24 lipca, zielonogórzanie skorzystali z rowerów 1 044 razy.
Najpopularniejsze stacje wynajmów to:
– Wojska Polskiego/Reja – 37 343 wypożyczeń,
– 1 Maja (Zielona Strzała) – 32 084,
– Wojska Polskiego/Wyszyńskiego – 29 203.
Mieszkańcy najczęściej przejażdżki kończą na stacjach:
– Wojska Polskiego/Reja – 38 790 zwrotów,
– Wojska Polskiego/Wyszyńskiego – 31 269,
– Plac Bohaterów – 31 057.
Najczęściej pokonywane trasy (wg liczby przejazdów):
– Wojska Polskiego/Wyszyńskiego do Wojska Polskiego/Reja – 2 678 przejazdów,
– Wojska Polskiego/Reja do Wojska Polskiego/Wyszyńskiego – 2 568,
– 1 Maja (Zielona Strzała) do Krośnieńska (Zielona Strzała) – 2 028.